Ik heb een Bril

Door Plan_D Staff

 

2009, twee jongens zitten op de fiets. Ze hebben het over de zonnebril van Johnny Depp in de film Blow. Wat een gruwelijke bril! Maar waar koop je zoiets in Nederland? Een gat in de markt is gevonden. Ze besluiten een webshop te beginnen waar je vette, goedkope zonnebrillen kunt kopen. De eerste brillen werden verkocht achter een zelfgemaakte stand op koninginnendag. Het dronken publiek bleek erg enthousiast. Onder het motto “ondernemen doe je op gevoel” namen de jongens het risico en investeerden met al hun enthousiasme in Ikhebeenbril.nl. Ondanks de, naar eigen zeggen, luie insteek zijn ze inmiddels uitgegroeid tot een populaire webshop waar menig festivalganger zijn bril vandaan haalt. En niet zomaar brillen. Nee, ze gaan door een strenge vleeskeuring. Soms kopen ze een veel te grote lading nieuwe brillen in die later toch niet zo heel vet blijken. Dan komen ze ook niet in de shop. “Inkoopmanagement zouden we eigenlijk nog een keer moeten leren.” Er staan nu zo’n 80 modellen op de site, met kleurvariaties.

Ikhebeenbril zit dus wel goed. Op naar een nieuwe uitdaging. Met al hun opgebouwde brildeskundigheid openen de jongens in April een nieuwe webshop waarop ze merkbrillen gaan verkopen. Hierbij hoort ook een winkel in Amsterdam in dit segment. Naast de ‘goedkope festivalbril’ zijn ze de merkbril namelijk ook echt gaan waarderen. Een merkbril die tijdloos is en waarvan de mooie afwerking de bril bijzonder maakt. Als we ze vragen: ‘liever een dure klassieker of elke maand een nieuwe?’ durven en kunnen ze hier dan ook geen antwoord op geven. Een 10euro-bril kun je kwijtraken en is leuk voor feestjes. Maar de merkbril is weer ideaal voor in de auto en op terras.

Ad en Mark zien Ikhebeenbril niet meer als slechts een rebelse hobby. Het is nu serieus. Het concept zit goed, ze willen nu groeien en groter worden. We zijn benieuwd naar de voorkeur van Ad en Mark over brillen. We stellen ze een paar vragen.

“De pilotenbril is echt een modeflater. De snelle bril daarentegen wordt weer helemaal hip!”

 

Wat is jouw favoriete bril uit de collectie?
Ad: “Flattop Classic / Tortoise”
Mark: “De Vendetta”

Welke bril heb je zelf?
Ad: “Heel veel, heel veel brillen.”
Mark: “Ja, dat is het voordeel van een eigen kantoor. Ik trek de gedachte ook niet dat ik maar 1 bril zou hebben.”

Welke persoon zie je het liefst met jullie bril
Ad: “Een persoon die het ziek goed kan hebben. Waarvan je denkt: “Jo, jou staat die bril echt goed.”
Mark: “Johnny Depp!”

Waar zie jij jouw bril het liefst?
Ad & Mark: “Op een festival! By far.”

Wat zegt een bril over een persoon?
Ad: “Sommige brillen kunnen de manier waarop andere mensen je interpreteren veranderen. Daarom is een zonnebril een van de meest essentiële accessoires.”
Mark: “Als je iemand split-second moet beoordelen is het gezicht het enige waar je naar kijkt. Een bril kan dit oordeel breken of versterken. Het is interessant hoe iemand een bril kiest. Gaat hij voor veilig en degelijk, of gaat hij er heel kritisch mee om?”

Wat is de grootste modeflater wat betreft zonnebrillen?
Mark: “De pilotenbril is verschrikkelijk! En de Rayban Wayfarer.”
Ad: “Ja, de pilotenbril. Hij past vaak niet, staat scheef.. Echt niet oke! Hij is zo vaak misbruikt dat je hem niet meer kan zien!”
Mark: “Alleen een cowboy mag deze bril op. En niet van die 14 jarige chicks. Nee de rayban is echt uit. Of zijn we nu te arrogant?”

Komt de ‘snelle bril’ ooit terug in de mode?
Mark: “Ik denk dat ze bijna weer vet worden. Er is nu een soort van semi-hype jegens oude electronica. Het is sowieso vetter dan de pilotenbril.”
Ad: “Het zou terug kunnen komen, juist omdat ze zo achterlijk zijn.”
Mark: “De snelle bril komt terug.”

En de Google-bril dan? Zien jullie toekomst in een bril die meer kan?
Ad: “Hij is niet zo mooi maar het is wel een vet concept.”
Mark: “Ja natuurlijk. Efficiency Revolution. Zo snel mogelijk!”

John Lennon of Viktor & Rolf?
Ad & Mark: “John Lennon!”

Lopen jullie voor op de trends? Of spelen jullie mee?
Ad: “Voor!”
Mark: “We proberen voor te lopen..”

Als jouw bril een dier zou zijn….?
Ad: “Dan was het een schildpad. Langzaam, dik en stabiel.”
Mark: “Een uil.”

En als jouw bril een filmklassieker zou zijn…?
Ad: “Taxi Driver, die bril is echt te vet en de film ook.”
Mark: “A bout de Souffle uit 1960, een klassieker. Toen was die bril nog echt vet!”

Tot slot, praktisch of esthetisch?
Mark: “Esthetisch, by far. Maar geen haute couture.”
Ad: “Ja, esthetisch. Maar hij moet wel goed zitten. Hij moet aan een minimum voldoen.”

 

Was het maar zomer. Dan zouden we allemaal wel zo’n kekke zonnebril willen hebben van Ad en Mark.

 

Be first to comment