Een Creatieve Studio

Door Plan_D Staff

 

Melanie en Denise hebben een creatief bureau. Het heet een creatief bureau, want het omvat een heleboel dingen. Wat begon met een blog is uitgegroeid tot een evenementen-organiserend-en-pop-up-store-houdend platform voor jong talent. ‘Gewoon doen’ en ‘dare to be you’, zo luiden de lijfspreuken van Mel & Denies, de twee dames achter Studio 2010. Voor sommigen zullen ze bekend zijn van hun Pop-Up stores in Delft. Anderen zullen ze kennen van de Lifestyle Markt die ze hadden georganiseerd tijdens de Donkere Dagen van Delft. Daarnaast doen ze nog styling voor bedrijven, hebben ze beiden nog een andere baan, en heeft Mel ook nog een pasgeboren kind. Eén ding is duidelijk; deze twee zitten niet veel stil.

Hoe ze elkaar kennen? ‘Van de handbal.’ Na jaren bij elkaar in het handbalteam gezeten te hebben, zaten Mel en Denies toevallig samen in de trein naar een feestje. Toen pas werd duidelijk hoeveel hun interesses bij elkaar lagen. Na nog een keer afgesproken te hebben om hierover te praten, bleken ook hun dromen in het leven overeen te komen. ‘Daar moest wat mee gebeuren.’

Een rode draad in de ontwikkeling van Studio2010 zijn tassen. Een merk in het speciaal: Axel. Maar dit is slechts één van de vele rode draden die samen komen in de knoop die men Studio2010 noemt. Zo zijn er ook de adviseurs, de contactpersonen, de organisatoren, de verkopers, de stylistes, eigenlijk al te veel om op te noemen. We hielden een kort interview om meer te weten te komen over dit actieve bureau. Maar als je echt wat van ze te weten wil komen kan je altijd een praatje met Mel en Denies maken in een van hun periodiek terugkomende Pop-Up stores in Delft.

 

Wanneer is Studio2010 ontstaan?
D: “In 2010 zijn we gaan kijken hoe we alle ideeën die we hadden met een naam konden omvatten.”
M: “Studio2010 vonden we een leuke naam, dus we dachten; we doen het gewoon!”
D: “De slogan ‘Dare to be you’ hebben we erbij gedaan, omdat we mensen willen uitdagen zichzelf te zijn. Daar bereik je het meeste mee.”

 

Jullie zijn begonnen met een blog. Waren er vanaf het begin al plannen om een winkel te openen?
D: “We wilden beide een winkel openen waar we ook gewoon koffie konden schenken. Mode, wonen en eten, dat waren de drie passies die we deelden.”
M: “Dit was toen nog slechts een droom. We hadden nog niet genoeg geld om een winkel op te kunnen zetten, dus hadden we het eerst bij de blog gehouden.”
D: “Later zijn we op vakantie geweest naar Griekenland. Daar zijn we in contact gekomen met het tassenmerk Axel. We hadden in eerste instantie een paar tassen daar in een winkel gekocht. In Nederland kregen we goede reacties op de tassen; toen hebben we contact gezocht met de fabrikant. De fabrikant zei dat we bij een beurs in Madrid langs konden komen om een lading te bestellen voor verkoop in Nederland.”
M: “Toen de tassen besteld waren moesten we een manier gaan bedenken om de tassen te verkopen. We wilden eerst gewoon op een lifestyle markt gaan staan, maar door de blog hadden we al een aantal keer wat gezien van Pop-Up stores door heel Nederland. We hebben toen een makelaar benaderd en hem het idee voorgelegd. Hij was totaal niet enthousiast en wilde liever niet meewerken, omdat hij niet in het concept geloofde.”
D: “Later zijn we in contact gekomen met de eigenaar van het pand. Die was gelukkig wel erg over het Pop-Up store concept te spreken. We hebben het pand toen voor twee weken gehuurd. We hadden vier dagen de tijd om alles op te bouwen. Toen zijn we na acht dagen dichtgegaan, omdat we alles hadden verkocht. We waren dus wegens succes gesloten. We verkochten in deze eerste editie tassen van Axel, sieraden, tweedehands meubels en grote prints van foto’s die we hadden gemaakt.”

 

Wat gebeurde er daarna?
M: “Axel kwam ook alweer met een zomercollectie, dus daar hadden we weer tassen besteld voor de volgende editie. De verhuurder had nog een groter pand te huur staan en vroeg of we interesse hadden.”
D: “Dit pand was echter veel groter en we wisten niet zo goed hoe we het vol konden krijgen. We hadden wel de lifestyle markt nog in ons achterhoofd. Ook waren er tijdens onze Pop-Up store veel mensen naar ons toe gekomen die graag bij wilden dragen aan het concept.”
M: “Iris Gillisen (Werkplaats 12 - red.) had ons benaderd. Ze knapt meubels op met scholieren van het Grotius College in Delft en vroeg of wij deze konden verkopen in de winkel. We hebben haar toen een deel van de winkel gegeven waar ze zelf de meubels kon verkopen.”
D: “Dit droeg ook heel erg bij aan het huiskamer gevoel wat we de winkel wilde geven.”‘

 

Na het succes van de lifestyle markt hebben jullie de “Shop-In” avond opgezet. Hoe is dit in zijn werk gegaan?
M: “Na de lifestyle markt zijn we benaderd door Birgit van A Cup Of Tea Productions. We zijn met haar rond de tafel gegaan om ideeën te maken. Hier is het concept van de Shop-In route uitgekomen.”
D: “De Shop-In route was een avond waarop bepaalde winkels extra lang open bleven voor klanten. We hadden een magazine gemaakt waar de route in stond en waarin kortingsbonnen voor elke winkel te vinden waren. Deze magazines waren in onze eigen (de derde) Pop-Up store te krijgen, wat tevens het begin van de route was. We hadden veel contacten van de lifestyle markt nog en deze wilden allemaal weer mee doen.”
M: “We wilden deze keer ook graag kleine winkeltjes in Delft bij het evenement betrekken. Er waren onder andere kleine Pop-Up winkeltjes, cafeetjes, reguliere winkeltjes en live muziek. Het was een zeer geslaagde avond.”

 

Waar is Studio2010 over 10 jaar?
M: “We willen gewoon doorgaan met wat we doen en de dingen die we al hebben gedaan blijven combineren. Sowieso willen we een platform blijven voor jong talent. Dat is het belangrijkste. Daaromheen doen we dan de Pop-Up winkels en andere evenementen.”
D: “En we willen er graag full-time mee bezig zijn. Maar dat lukt over twee jaar al denk ik..”

 

Hebben jullie nog tips voor jonge ondernemers?
D: “Eerst je droom opschrijven, ongeacht de kosten of mogelijkheden.”
M: “Brutaal zijn en durven.”

 

Tijdloos / Hype
Klassieker / excentriek
Organisch / geometrisch
Hard / zacht
Mee op de stroom / Boven op de golf
Rosé / Thee
Realistisch / Abstract
Vluchtigheid / vast
Sentimenteel / Nuchter
Uit / Thuis
Erfstuk / Vintage Dior
Droom / Realiteit
Online / Offline
Rechte pad / Afslaan
Voorgrond / Achtergrond

 

 

Benieuwd geworden naar deze dames en de dingen die zij doen? Houd dan hun website in de gaten voor opkomende evenementen, kun je ze mailen op info@studio-2010.nl en volg ze op facebook

Be first to comment