Over de maker van Eva van End

Door Sophie Kelder

 

In ‘De ontmaagding van Eva van End’ zet de Duitse uitwisselingsstudent Veit het leven van de familie Van End op zijn kop. Wij spraken met de regisseur Michiel ten Horn over zijn eerste lange speelfilm, tijdens zijn bezoek aan Delft.

Waarom de titel?
Eerst wilden we de film ‘Sehnsucht’ noemen wat zoiets betekent als een immens verlangen naar iemand die men begeert, maar tegelijkertijd een gevoel van pijn omdat deze persoon onbereikbaar is. Ik vond het een mooi woord en goed passen bij de film, maar het woord zei te weinig mensen wat. Een vriend van me kwam toen met ‘De ontmaagding van Eva van End’. Eerst vond ik het echt te plat, maar ik vond het ook prikkelend en interessant. Het schept verwachtingen voordat de film gezien is en tijdens het kijken brengt het verwarring.

Er zitten prachtige beelden in je film die doen denken aan films van Wes Anderson. Hoe kom je tot zo’n beeld?
Ik ben afgestudeerd in de richting animatie aan de HKU en heb een voorliefde voor strips. Dat is denk ik goed te zien in deze film. Van tevoren heb ik al duidelijk een beeld in m’n hoofd en dat teken ik uit op storyboards. Tijdens het schieten voelden de beelden soms onnatuurlijk, maar uiteindelijk wijken de uiteindelijke shots maar weinig af van de eerste schetsen.

In één scène snuffelt Eva stiekem in de tas van Veit. De witte onderbroek met remspoor die ze eruit vist stopt ze in haar zak.
Zo’n idee komt gewoon een keer in je op en als ik er dan om moet lachen, stop ik het erin. Uiteindelijk wil ik gewoon een film maken die ik en mijn vrienden leuk zouden vinden. Je moet het spontane, eerste idee niet glad proberen te strijken, maar zo te laten zijn zoals het ooit in je opkwam. Je hoeft ook niet iedereen te overtuigen van de kwaliteit van je ideeën. Zelf vind ik dit een mooie scène omdat er duidelijk iets borrelt in de stille ongrijpbare Eva.

Je film zit stiekem vol met metaforen en andere slimmigheidjes. Pikt iedereen die eruit?
Niet bewust denk ik. Het is wel gaaf dat een recensent van de Variety echt alles eruit haalde, dat had ik niet verwacht of in ieder geval nog nooit meegemaakt. Ik denk dat het wel gelukt is dan.

 

 

Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot er nieuwe dingen van Michiel te zien zijn. Gelukkig is hij alweer bezig met zijn tweede film ‘Aanmodderfucker’ en werkt hij aan een animatieserie voor Comedy Central. Van deze jongen gaan we nog veel horen!

 

De reden van Michiels bezoek aan Delft was voor een bezoek aan het filmhuis Lumen. Regelmatig organiseert het Lumen avonden waarbij de regisseur langs komt en jouw brandende vragen beantwoord! Zo komt woensdag Guido van Driel langs; de regisseur van ‘De Wederopstanding van een Klootzak‘.

Be first to comment