Wonen op water

Elke dag gaan er 150.000 mensen naar de stad toe , dat is gigantisch veel. Per week zijn dat er meer dan een miljoen. Er zijn nieuwe oplossingen nodig om deze immense groei op te vangen. Die oplossing zit in drijvende steden.

 

In 2006 werkte Rutger de Graaf bij de TU Delft aan een promotieonderzoek op het gebied van stedelijk waterbeheer. Tijdens zijn promotie onderzoek deed hij samen met een team van studenten mee aan de internationale deltacompetitie. Samen maakten zij een plan en strategie voor een drijvende stad en brainstormden ze over de oplossing voor de grote woningvraag in het Ijmeer. Al snel dachten ze aan drijvend wonen als innovatieve oplossing om de woningbehoefte te vervullen, maar dat zonder de waterbergings-capaciteit van het Ijmeer aan te tasten.

Met het plan wonnen ze een internationale competitie, en zo begon het bootje te varen. Het idee van Deltasync was ontstaan. Nu, vijf jaar verder, hebben ze al een aantal projecten gerealiseerd, waaronder het bekende Drijvend Paviljoen in Rotterdam. Ook waren zij betrokken bij de drijvende woningen in de Harnaschpolder in Delft. Op dit moment werken ze samen met het Amerikaanse instituut Seasteading aan een onderzoek, ontwerp en realisatiestrategie voor de eerste drijvende stad.

Op 4 oktober vertelt Rutger op TEDxDelft zijn visie van drijvende steden. Wij vroegen Rutger om ons alvast te introduceren in deze steden van de toekomst.
 
Wat is jullie visie achter deze drijvende steden?
“Onze toekomstvisie is de Blue Revolution. Hier laten we zien hoeveel land er nu beschikbaar is op de planeet, en hoe dat eruit ziet in 2050. Er komen steeds meer mensen, die mensen gaan ook steeds meer grondstoffen gebruiken. Onze schatting is dan dat we dan 22 miljoen km2 tekort komen. De vraag is dan, wat ga je dan doen: ga je met z’n allen naar de woestijn, of gaan we met z’n allen naar Mars. Wij denken dat het veel verstandiger is om op zee te gaan wonen.”
 
Drijvende steden. Het klinkt nog een beetje als een plaatje uit een sci-fi film. Zijn mensen er al aan toe om zo te gaan wonen?
“Er zijn ook mensen die zich aanmelden om Mars te koloniseren. Een drijvende stad is veel realistischer en veel mensen hebben nu al interesse. Ik denk dat wonen op zee ook veel kansen schept om nieuwe samenlevingsvormen uit te testen. Misschien leidt het wel tot betere sociale cohesie. In een drijvende stad, kunnen mensen op buurtniveau hun eigen energievoorzieningen, hun eigen watervoorzieningen gaan regelen; ze kunnen zelf gaan beslissen hoe hun wijk en buurt er uit ziet. Ik denk dat je veel meer vrijheid kunt krijgen in een drijvende stad, vergeleken met het land.”

 

 Ik denk dat wonen op zee ook veel kansen schept om nieuwe samenlevingsvormen uit te testen.

 

Kan je wat meer vertellen over het Seasteading-project?
Seasteading Institute in California gaat nog een stap verder. Wat zij willen is om onafhankelijke steden midden op de oceaan te stichten. Met van die modules die helemaal onafhankelijk zijn. Uiteindelijk kan dat zeker wel op de oceaan. Er zit natuurlijk een fasering in. Als eerste stap gaan we in havengebieden in Rotterdam drijvende wijkjes aanleggen. Dan kunnen we zeggen, – we gaan voor de kust bij de tweede Maasvlakte een drijvende stad maken. Als je dit eenmaal kan, dan is het een hele kleine stap om naar het midden van de zee te gaan. Wij zien het als een fasering. Ik denk niet dat wij morgen met z’n allen in het midden van de oceaan zitten, maar uiteindelijk willen we dit zeker gaan doen.”
 
Hoe zie jij de verhouding tussen stad op het vasteland en stad op het water?
“Wij zien dus die drijvende steden als belangrijke toevoegingen, die steden op het land ook ontzettend gaan helpen. Het zijn niet een soort Gated Community-achtig locaties. Dat is niet mijn visie. ‘Blue Revolution’ zegt juist: de kuststeden produceren heel veel CO2 en afvalstoffen die nu als afval de oceaan in gaan. Drijvende steden gaan juist die afvalstoffen en CO2 gebruiken om algen te kweken, vissen te kweken en heel veel energie en voedsel te produceren. Dit komt ook weer ten goede aan de steden op het land. Blue Revolution is een synergie tussen steden op land en water. Het is niet een uitvlucht voor de huidige problemen; we zien het juist als een oplossing voor de problemen die er nu zijn.”

 

Blue Revolution is een synergie tussen steden op land en water.

 

Hoe ver is de overheid nou in deze nieuwe visie?
“Sommige overheden zijn er wel verder in dan anderen, de gemeente Rotterdam bijvoorbeeld is er al behoorlijk ver in. Op zich is Nederland wel vooruitstrevend op dit gebied, maar het zou nog wel veel sneller kunnen gaan. Hij bijeenbrengen van bestaande technieken kan nu al, wij zijn natuurlijk wel technisch, maar uiteindelijk als je met bouwen bezig bent heb je ook altijd te maken met de politiek. Veel van het werk dat we doen is ook mensen overtuigen en bewustwording creëren. Het is ons doel, om de perfecte stad te maken op het water.”
 
Je wilt allemaal perfecte steden op het water, wat gebeurt er met de steden op het vasteland dan?
“Het leven is ooit op de oceaan begonnen, en daar gaan we nu naar terug. Als dat zo zou gebeuren, dan denk ik dat de eco-systemen op het land wel veel meer ruimte krijgen; wat niet per definitie verkeerd is. Als je kijkt waar mensen nu wonen, dat is dat in kustgebieden. Dat zal op het water ook zo zijn. Ik verwacht juist dat de grens tussen water en land is altijd het interessants is voor mensen. Nu zitten we alleen nog maar aan één kant, straks zullen we ook aan de andere kant zitten. Ik vermoed dat ook die kustgebieden heel aantrekkelijk zullen blijven, maar dat een deel van die mensen ook aan de andere kant van de kustlijn gaan wonen, namelijk op het water.”

 

Het leven is ooit op de oceaan begonnen, en daar gaan we nu naar terug.

 

Zou je dan ook voor elke plek een andere stad aanleveren?
“Dat denk ik wel, en de mensen bepalen het uiteindelijk allemaal zelf. Ik geloof er heel erg in dat mensen zelf willen, en kunnen bepalen hoe een stad eruit ziet, dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op hoe ze dingen gaan clusteren en aan elkaar maken.”
 
Wat leveren jullie dan?
“Eigenlijk de mogelijkheid voor mensen om zelf iets te kunnen creëren. Wij vinden dat mensen zelf de maximale vrijheid moeten hebben, dat het de taak is van de ingenieur en de architect om mensen te helpen. Wij gaan ook niet precies zeggen hoe zo’n drijvende stad eruit moet komen te zien, wij gaan een systeem creëren waar mensen iets zelf kunnen gaan maken.”
 

Interview met Deltasync op Discovery Channel

Wat zou je mee willen geven aan jonge mensen die ook zo’n groots idee hebben en dat willen verspreiden?
Probeer het uit. Als je het niet uitprobeert, dan ga je de rest van je leven afvragen hoe het had kunnen zijn. Ook als het niet lukt, je leert er altijd iets van. Laat ook niet te veel oren laten hangen naar je omgeving en doe vooral wat je zelf leuk vindt. De omgeving heeft altijd een mening over wat jij moet doen. Als ik had gedaan wat mijn omgeving van mij had verwacht, dan was ik nu niet met drijvende steden bezig. Kies je eigen pad uit en ga op je eigen intuïtie en inspiratie af. Blijf ook nooit stil zitten.
Hoe ziet de wereld er in 2050 uit?
Als het aan mij ligt, een stuk duurzamer dan vandaag, en met meerdere drijvende steden. Drijvende steden met wel meer dan 100.000 inwoners.

Afbeeldingen: Deltasync

 

Rutger de Graaf spreekt 4 oktober op TEDxDelft over het reilen en zeilen van de drijvende stad. Bezoek de website van Deltasync voor meer informatie over deze drijvende projecten.

Comments are closed.