Racen door de Outback

 

Het doel? WINNEN.

 

3000 km door de Australische Outback op puur en alleen een lading zonne-energie. Het doel? WINNEN. Winnen om zo de wereld te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van high-end technologie en duurzame energie. 15 studenten van de Technische Universiteit in Delft vormen het Nuon Solar Team, en bouwden samen maanden lang een zonnewagen. Morgen is het zo ver: de overwinning, met 4 wielen over de finish. Wij hadden een skype-babbeltje met PR-man en coureur Leslie Nooteboom.

 

En Leslie.. ben je zenuwachtig?
“Nou, nee. Niet echt.”

Want naast je rol als PR ga je ook racen? Er ligt dus wel een hoop druk op je..
“Ja, een beetje wel. De coureur wordt gekozen aan de hand van hoeveel ze wegen en hoe lang ze zijn. Ik ben best lang, dus naast mijn taak als PR ben ik ook gekozen om te rijden. Ik ga rijden en kan dan meteen aan heel veel mensen vertellen hoe het was om te rijden.”

De voorbereidingen van een coureur bestaan natuurlijk uit oefenen, oefenen en oefenen. Een ander onderdeel van de voorbereiding is trainen en het houden aan een streng dieet. Hoe lichter je bent, hoe minder weerstand. “Ik woog voordat ik hierheen kwam 76kg, toen ben ik afgevallen tot 68kg.” Dat betekende elke dag zwemmen en veel yoghurt, fruit en noten eten. De regel is dat de coureur 80kg weegt, anders vullen ze de auto aan met grind. Waarom zou je dan afvallen vraag je je af. Vlak voordat Leslie werd ingewogen heeft hij zo’n 5 liter water achterover getikt, een paar bananen, een kilo’tje yoghurt gegeten – 3 broeken, een hele dikke trui en werkschoenen aangedaan. Zo foetelde hij maar liefst 11 kg erbij en hierdoor hoeft hij maar 1kg aan grind mee te nemen. “Dus we eigenlijk is onze auto 11kg lichter!” Heel slim, Leslie.

 

Eigenlijk is onze auto 11 kg lichter.

 

En hoe gaat dat er voor jou uit zien, dat racen?
“Je kan bijna niet bewegen in die auto: je hebt een soort blokje om je heen en je moet je benen de hele tijd opgetrokken houden. Je stuurt als een formule1-auto met een heel klein stuurtje, dus je moet hele kleine beweginkjes maken. Op het stuur zit een klein hendeltje waarmee je gas geeft; je hoeft alleen te knijpen. De auto is super licht -160kg- dus bij elke windvlaag wordt je weg geblazen. De race is zo ook erg afhankelijk van het weer.”

Als het weer meezit, dan halen ze de finish in 4 dagen. Dat is wel heel ambitieus, dus misschien worden het er 5. De race is van Darwin naar Adelaide, dat is zo’n 3000km. Tijdens de race rijdt er een team van 40 man mee in 9 auto’s. Dat is om het weer te voorspellen, te analyseren hoe het met Nuna’s energieniveau gaat en om de strategie te bepalen. “Ik kan niet kiezen hoe hard ik rijd, dat gebeurt in de auto achter me. Behalve als er iets gevaarlijks gebeurd, kan ik ingrijpen. Maar liever niet, natuurlijk.” Om de 300 km is er een pitstop waar je verplicht een half uur stilstaat. Dan heb je bandenwissels en kantel je je zonnepaneel weer naar de zon. “Ik zit dan te chillen in mijn bakje.” Een dagje racen loopt van 9 tot 5. Dan spuiten ze tijdens de stop met graffiti om je auto heen, om te voorkomen dat er stiekem wordt vals gespeeld.

Dat ze gaan winnen, weet Leslie 100% zeker. “Japan is onze grootste concurrent. Wij hebben 4 jaar op rij gewonnen, tot de Japanners ons 2 jaar achter elkaar hebben verslagen. Maar dit jaar is het weer onze beurt. En dat weten we zeker, want we hebben een geheim wapen.“

“We hebben nu een nieuwe zonnecel en die hebben de Japanners niet.” legt Leslie uit. Deze techniek gebruikt nog niemand op de wereld. Bij de zonnewagen is het energieverlies belangrijk en het gewicht ook. Daarom worden de panelen afgedekt met een speciaal laminaat dat de cellen beschermt, nagenoeg niks weegt en 98% licht doorlaat. Om even wat interessante termen te gebruiken: het materiaal zit vol met nano-piramides die het licht afbuigen. Daardoor valt er ook bij een laagstaande zon extra veel licht op het paneel.

Daarnaast hebben ze nog een tweede nieuwe techniek: lenzen die het zonlicht concentreren. Dat betekent dat je met een cel van 10 cm2 de inkomsten krijgt van een zonnepaneel van meer dan 1 m2.

 

Het enige dat ons in de weg kan staan, is een platte band.

 

Leslie moet nog even lachen om de foto met de Japanner die op zijn knieën onder de auto ligt. De Japanner is hier aan het staren naar de nieuwe techniek van de Nuna7. Het gaat over een techniek die het ontwerp aërodynamischer maakt. Met een knap staaltje nieuw soort rekenwerk hebben ze gekeken hoe de luchtstroom onder de auto doorgaat. Hierdoor is er een stuk minder luchtweerstand.

Buit in de zak dus. “We hebben technisch de beste auto met de meeste kans op winst. Daar valt eigenlijk niet over te twisten. Het enige dat de de winst in de wegstaat is als er iets mis zou gaan tijdens de race, bijvoorbeeld een platte band. Maar laten we daar niet van uitgaan.”

We sluiten ons skype-gesprekje af en zwaaien naar een pixelig beeld van Leslie in een Nuna-shirt. Nog een dagje wachten in spanning. Wij wensen ons Delftse team veel succes daar aan de andere kant van de wereld, en duimen voor de overwinning.

Foto’s: Jorrit Lousberg voor Nuon

 

De race begint vannacht om 00.00 uur onze tijd, 8.00 uur Australische tijd. Je kunt ze hier live volgen.

Comments are closed.